Frohes Weinacht aus Bremen…

Traditionen tro skulle der igen i år bruges en forlænget weekend på julemarked i Tyskland. Jeg er, på trods af min ikke alt for store jule entusiasme, gået hen og er blevet lidt vild med de smukke markeder hos vores sydlige nabo. I år havde jeg pakket bilen med Øffe og mine forældre og valget var faldet på Bremen! Det lyder måske ikke specielt eksotisk, men jeg kan allerede nu afsløre at det uden sammenligning var det bedste julemarked jeg til dato har besøgt!

Bremen ligger kun små 4 timers kørsel fra Vejle, så det er kun en lille smuttur og alligevel føler man sig langt hjemmefra i den smukke by! De sidste 3 år er jeg kommet i Bremen grundet et stor spinning event, så det var mit første besøg som 100% turist, men 100% ikke mit sidste!

Vi havde lejet en stor lækker lejlighed på Airbnb.dk (endnu en førstegangs oplevelse) indenfor gå afstand til Rådhuspladsen, som er centrum i det imponerende julemarked. Det var en meget positiv oplevelse og bestemt heller ikke sidste gang jeg benytter mig af det! Vi ankom torsdag sidst på eftermiddagen efter et obligatorisk stop i outletten i Neumünster. Nu skulle der lige pakkes ud og så ville vi gå en tur på julemarked!

Markedet starter lige på den anden side af Weser floden, som render gennem Bremen. Et fantastisk skue og et sansebombardement i duft, lys og lyd… Halvdelen af markedet langs floden var i øvrigt et ægte pirat marked!

Böttcherstrasse som vel nok er Bremens mest kendte gade og den føre en op mod det gamle rådhus. I Bremen kalder man gaden et 110 meter langt kunstværk. Jeg er tilbøjelig til at give dem ret!

Og der ligger det så… Bremens berømte og Unesco bevarede “Rathaus”smukt klædt i lys og nærmest som den smukkeste kulisse for det fine julemarked. Aftensmaden blev nydt på det lokale bryghus Schüttinger. Et klassisk bryghus, hvor tysk mad og hjemmebrygget øl går hånd i hånd. En fint og billigt sted at nyde sin haxe. De servere desuden også (eftersigende) byens største karrypølse på 400 gram.

Efter at have trasket rundt og nydt det hele lidt på afstand, gik vi tilbage mod lejligheden og en velskænket Gin & Lemon… Det havde trods alt været en lang dag!

Fredag stod vi op til fint vejr og duften af frisk brygget kaffe… Elsker den duft 🙂 Vi havde sat fredagen af til at trave rundt i den gamle bydel, men først morgenkaffe… og en af de ting jeg elsker ved at bo i lejlighed frem for hotel: man kommer bare som man er… 🙂

Der er masser at kikke på i Bremen og masser af butikker at ose i. Vi holdte os til de mange flotte juleboder og så et kort besøg i det lokale Karstadt stormagasin. Det var hyggeligt at gå rundt mellem de mange boder og det blev da også til en frokostpølse…

Sporvognene kører lige gennem markedspladsen og de er ganske lydløse, så det er med at holde øre og øjne åbne. Om aftenen gik der en “banemedarbejder” foran sporvognen med en klokke når den skar sig gennem menneskemylderet! Det er god service… Da 75 % af selskabet ikke er helt nye mere, var der også indlagt en sen middagslur, inden vi om aftenen igen skulle på julemarked.

Inden aftensmaden skulle vi også lige forbi og have et billede ved skulpturen af Brødrene Grimms “Stadsmusikanter”.

Aftensmaden blev nydt på “Breme Ratskeller” under det flotte gamle rådhus. En fin restaurant, hvor maden var helt fantastisk, og øllet bliver serveret i iskolde keramikkopper. Mums!!

Efter en lille gåtur langs floden vente vi igen snuden hjem mod lejligheden til julesnoller og Gin…

Lørdag gik turen mod Bremerhaven. Man kan vel kalde det en form for forstad til Bremen. Det er her Weser løber ud i nordsøen og det hele er bygget som et enormt havneanlæg, både industri og fiskeri. Der bor ca. 115.000 indbyggere i Bremerhaven og her er flere forskellige seværdigheder. Vi havde fundet et lokalt indendørs kræmmermarked og sådan en chance lader vi naturligvis ikke smutte. Vejret var koldt og blæsende, så det blev også kun til en lille gåtur langs havnen!

I en tid hvor man snakker meget om de mennesker der kommer til Danmark i søgen efter et bedre liv, er det jo fantastisk at man i Bremerhaven har et monument for alle de tyskere der netop herfra udvandrede mod USA i tidernes morgen… Det sætter jo tanker i gang og minder os om at selv “Guds eget land” er bygget op af indvandre, eller set fra kajen i Bremerhaven: Die Auswanderer!!

Efter en kop eftermiddagskaffe i lejligheden og et lille hvil, tog vi lige en sidste lille rundtur på julemarkedet. Det blev dog til en meget hurtig tur rundt, da der var alt for mange mennesker på gaden. Hyggen går lidt af det, når man nærmest bliver ført rundt af menneskemassen. Så vi vendte snuden hjem mod mere snoller og en sidste Gin 🙂

Søndag skulle vi op og hjem… meeeen, der var selvfølgelig lige indlagt et loppemarked undervejs. Her kunne Øffe endelig få stillet sin lyst til træmænd, også kaldet nussknacker eller nøddeknækkere på dansk. Så med bilen fyldt til bristepunktet, vendte vi hjem over efter nogle dejlige dage i Bremen!

Julemarkedet i Bremen er helt utroligt godt! Det er stort men overskueligt. Og set i forhold til “storebroderen” Hamburg, er kulissen i Bremen bare meget smukkere! Næste år vil jeg uden tvivl stå i et dilemma! Min higen efter nye oplevelser, eller min nyfundne kærlighed til jul i Bremen?? Nå, men der er længe til, så den tid, den kamp 🙂

Rigtig glædelig Jul…

Links:

www.airbnb.dk – Udlejning af private lejligheder over hele verden. Det var min første gang, men absolut ikke min sidste!

www.bremen.de – Hjemmeside om byen ved Weser… Den er et besøg værd!

www.schuettinger.de – Hyggeligt bryghus, med eget øl og byen største karrypølse!

www.ratskeller-bremen.de – Super lækker restaurant under det smukke gamle rådhus.

www.bremerhaven.de – Havnen´s egen hjemmeside.

Tak fordi du kikkede med…!