På sporet i Dolomitterne part 1 – Dolomites Skyrace

“We´ll probably come back next year, if the weather is better” Sådan lød farvel replikken sidste sommer da vi forlod camping Marmolada i Canazei, efter 3 skønne dage i 5-12 graders varme! Nu var vi så tilbage… Bedre rustet, bedre udstyret. Klar til en uges vandring rundt i de mageløse Dolomitter! Vi fik anvist en dejlig stor plads, og mens solen skinnede fra en blå himmel fik vi lejren sat op. Resten af dagen stod på afslapning og planlægning af ugen. Vi havde hjemmefra fundet et par ture vi ville gå, så der blev studeret kort, og drukket Lambrusco.

Dolomites skyrace

Første udfordring var ruten fra det vanvittige Dolomites Skyrace – Et trail løb af den mere tovlige slags… 22 km: 10 op, og 12 ned! Med Piz Boé som højdepunktet i godt 3200 meters højde. Knap 1700 højdemeter hver vej!

Vi startede med at tage liften op fra Canazei til Pecol. Herfra går man op gennem dalen mod Passo Pordoi. Jeg har tideligere været på ski i Canazei, så det var en meget sjov oplevelse at krydse “løjperne” med græs under skoene. Da vi nåede Passo Pordoi, blev det lige til en kort pause, inden vi fortsatte. Nu begyndte det for alvor at gå op ad.

Stierne er meget godt mærket op, men omvendt er man heller ikke så meget i tvivl om hvilken vej man skal når man ser på billedet herover. Op mellem først de to klippefremspring, og derefter helt op gennem slugten.

I bunden kan man ane liftstationen ved Passo Pordoi. Udsigten var fantastisk, og vi var stadig langt fra toppen.

FullSizeRender

Øverst til venstre kan man se vores “top”. Nemlig Piz boé hytten!

Hvis man kikker godt efter, kan man se en masse mennesker på vej og af “stien”. Her gik det fra vandring til klatring, og jeg hjalp naturligvis på vanlig gentleman facon de ældre damer der var lidt usikre på fødderne…

Her kæmper Öffe sig op ad klippesiden…

11951409_10153274121948375_3057734166633740168_n

Endelig på toppen – Vores til dato højeste punkt var nået… Nu skulle der nydes en cola, og lidt frokost, inden vi kunne begynde nedstigningen på den anden side af toppen.

Nedstigningen fra Piz Boé starter med lidt balancegang på bakkekammen. Her skal man holde tungen lige i munden, og kikke sig godt for.

Længere nede kommer den næste hytte eller Rifugio, som de hedder på disse kanter. Her kan man både få lidt at spise, og der er også mulighed for overnatning i langt de fleste.

“Walking on the moon” er Boé hyttens slogan, og man kan egentlig godt følge dem. Dette stykke var meget goldt. Der var en helt enorm ro inde i denne dal. Ikke en lyd, ikke en vind, og kun os der langsomt men sikkert bevægede os længere ned af bjerget.

11215137_10153274128103375_7250880979282102657_n

En af de mange “Skyrace” markeringer. Det rød/hvid flag på stenen er den typiske måde at markerer vandrestier på. Så kan man ikke se et skilt, så kik efter den lille markering.

Bemærk stien der løber langs klippen. Midt på var den lige lidt streng, men det er jo kun med til at gøre det hele lidt mere spændende!

Mutters alene i dette helt ufattelige smukke landskab…

Vi var nu nået ned hvor der igen var grønt græs mellem stenene… Mine tæer og fødder var efterhånden temmelig ømme, og vi havde stadig langt hjem!

Efter mange timers vandring havde vi nået trægrænsen igen 🙂 Vi kunne nu begynde at glæde os til det kolde glas Lambrusco der ventede på campingpladsen. Det havde været en helt vanvittig og uforglemmelig tur. En tur jeg med 100 % sikkerhed vil komme tilbage og gå!

percorso_dolomites

Dagens vandretur i overblik – små 20 km. og ca. 8 timer. En tur der varmt kan anbefales, men som også stiller sine krav. Du skal ikke være gangbesværet, og du skal være i en nogenlunde fysisk forfatning. Det er hårdt for både kondi og krop. Der kan købes mad og drikke flere steder på turen, men vi havde smurt lidt sandwiches hjemmefra, og pakket et par ekstra flasker vand i rygsækken. Derudover masser af slik, og en pose peanuts (som vi har erfaret er ret gode at gå på).

Turen:

Med liften fra Canazei til Pecol. Herfra følger skiltene op til Passo Pordoi liften. Derfra går det med sti nr. 627 op mod Sass Pordoi. Når man kommer op gennem slugten, går man via sti nr. 638 i retning mod Piz Boé. Fra toppen følger man nr. 647 helt ned til trægrænsen igen. Herfra går man først mod Pian Schiavaneis, og derefter mod Lupo Bianco. Herfra går det mod Canazei den sidste km ned, med sti nr. 655.

Tak fordi du læste med… Part 2 (Tur rundt om Plattkofel/Sassolungo) følger snart…