På sporet i Dolomitterne part 2 – Rundt om Langkofelgruppen

Efter en velfortjent hviledag, var vi nu kommet til den næste store vandretur. Vi skulle i dag vandre rundt om den store Langkofelgruppe, eller Sassolungo som den hedder på disse kanter. En tur på omkring de 20 km – plus det løse. Vejret var igen strålende, og solen skinnede fra en næste skyfri himmel. Ruten tager sin start på toppen af Sella passet, så vi hoppede i bilen og vendte pilen den vej. Vi fandt hurtigt en P plads, dog en lille km derfra, men så kunne vi jo få gået os varme. Sassolungo, eller de 3 søstre, som de også kaldes, står som skudt op af jorden, og uanset hvor mange gange jeg har været her, så forbløffes jeg hver gang over hvor mageløst og smukt det er…

Langkofel/Sassolungo

Sassolungo massivet ligger som var de skudt op af jorden! Dette var dagens menu, set på afstand…

Når man rejser med en dyreven, kræver det nogen gange lidt tålmodighed… Her skal der lige fodres lidt geder inden vi kunne begive os ud på tur… Ps. Alle dyr elsker TUC kiks…!

En af vores yndlingshytter: Friedrich Augustin Rifugio. Et absolut “must visit” hvis man kommer på disse kanter. Mere om den senere… Det er også her turen for alvor begynder, dvs. når man lige har vandret op til den via af en vej med stigningsprocenter på +25 %…

Man følger til at starte med den fine “Friedrich August Weg” der skære sig gennem landskabet, rundt langs bjerget.

. IMG_8563

Her lidt tættere på… De første 6-8 km foregår på denne måde, og med en fantastisk udsigt hele vejen!

Endnu engang må man bare rose den fine opmærkning og skiltning! Vi havde nu nået første stop, nemlig Plattkofel hytten. Som skiltet antyder var der herfra 3 timers vandring tilbage til Sella – Hvis man altså gik den lige vej hjem, men hvorfor dog gøre det 🙂

11880615_10153275806873375_1120210815117355129_n

En ung og meget veltrænet kvinde er her ude og samle sine får ind…

Efterhånden som vi kom om på den anden side af massivet, kom vi lidt i skygge, og terrænet ændrede sig til lidt mere skov.

Vi var nu nået der om hvor man kan vælge den direkte vej tilbage mod Sella og bilen, eller man kan slå et smut ind i “maven” eller “baggården” af bjerget. Vi valgte selvfølgelig den sidste! Her kan man ane “indgangen” bag mig.

Man kan her se hvordan stien render rundt langs foden af bjerget, og helt over i skoven.

Målet med vores lille ekstra udflugt var denne lille (på afstand) hytte. Langkofel Rifugio – Her ville vi nyde vores efterhånden fortjente frokost. Den sidste halve kilometer op til hytten var ekstrem hård, og det var stegende hedt… Men vel oppe blev det til en kold Cola (af den røde slags) og et stykker brød med lækker skinke.

Ude igen, og lidt over halvvejs. Kursen var nu sat mod Sella passet.

Hele vejen rundt var der en storslået panorama udsigt.

Flere steder på bagsiden snor stien sig igennem gigantiske stenskred…

Vi kom også forbi en “lille” gletsjer i sommer tøj. Solen når aldrig om på den side af bjerget, så derfor var denne gletsjer ikke helt smeltet væk i varmen. Man kunne dog høre hvordan vandet dryppede og rendte under den.

Dagens sidste alvorlige stigning, inden vi igen var ved at være omme på den rigtige side i solen.

Ved Comici hytten blev det lige tid til at hvile fødderne, og få fyldt lidt lakrids på tanken. Man kunne efterhånden godt begynde at mærke de mange kilometer i benene! Jeg har tidligere stået på ski ned af denne græsplæne, men jeg er overbevist om at jeg ser bedre ud på gå-ben uden planker under.

Dagens sidste udfordring var en kæmpe sten “labyrint”. Et fantastisk skue i kæmpe sten for foden af bjerget. Herefter var det tilbage til bilen, som så kunne trille hele vejen ned til campingpladsen igen.

Godt tilbage på Camping Marmolada. Tid til at planlægge næste eventyr, og tid til at klappe naboens hund. Sikke en dag… Kl 22:00 var det tid til dyner, og krydsord… Kl 22:02 var det Zzzzzzzzzz… Man bliver træt af at vandre..!

Turen:

Langkofel rundt blev til knap 23 km. og små 1600 højdemeter (jævnfør Strava)… Turen er meget kuperet, og specielt opgangen til Langkofel hytten er ret svær. Man følger Friedrich August stien det første lange stykke. Fra Plattkofel via sti nr. 527 om til bagsiden. Her kan man så vælge at gå op til Langkofel som vi gjorde, eller tage 526 videre mod Sella – Det er også denne sti man fortsætter på når man er ude af bjerget igen. Hvor Skyrace turen var meget op eller ned, så er denne her mere jævn, og man bevæger sig hele tiden mellem 1950 m.o.h og turens højeste punkt på 2362 m.o.h. En fantastisk vandretur, som hele vejen rundt byder på den mest fantastiske udsigt…!

Næste afsnit kommer snart… (Gletsjer hop på Marmolada)

Tak fordi du kikkede med…