På sporet i Dolomitterne part 4 – Den smukke Lago di Sorapis

Dagen var kommet til den sidste planlagte Dolomit vandring i denne omgang (næsten da)… I hvert fald var det den sidste planlagte og forudbestemte rute vi skulle ud på. Denne gang startede vi med en god time i bilen gennem det flotte landskab, med kurs mod Cortina d’Ampezzo. Eller rettere sagt en parkeringsplads på SR48 lidt uden for Cortina. Her starter nemlig vandreruten ud til Lago di Sorapis. En lille smuttur på 8 km.

A

Kaffen nydes, mens kortet læses…

Stien ud mod Lago di Sorapis er vældig godt opmærket, og meget varieret.

På nær de første par kilometer der foregår gennem en skov, er der en utrolig udsigt på hele turen.

Man går visse steder meget tæt på kanten, og som det fremgår længere fremme, er der ikke alverden til at gribe en, hvis man skulle være en klumpe dumpe og falde til venstre 🙂 Er man skidt til at holde balancen, har de dog monteret en wire i klippevæggen man kan holde fast i…

Et par steder er stien temmelig smal. Det sidste stykke kommer der også et par kraftige stigninger og meget ujævnt underlag, så er man ikke godt gående, så er det ikke den bedste tur. Dog mødte vi flere “oppe i alderen” italienere på tur, så helt umulig er den ikke.

Endelig… Efter knap 8 km nåede vi frem. WAUW! Sikke et syn… Aldrig har jeg set noget lignende. En helt fantastisk flot sø. Et syn som vi end ikke havde forestillet os… Jovist havde jeg da lige haft Google i brug, men billeder er jo ikke altid lig med virkeligheden… men her var de!!

Når man er fremme kan man gå langs en sti hele vejen rundt. Vi havde dog planer om at spise vores medbragte madpakker og Øffe ville også gerne en tur ud og bade (brrr brrrr).

Efter en længere kamp mellem Øffe og søen, kom hun endelig i…

Det bliver bare ikke flottere! Som man kan ane på billedet var vi ikke alene om at gå denne dag. Mange havde fundet vejen ud til søen og det tog da også lidt tid at få en tiltængt Cola i den nærliggende hytte (Rifugio Vandelli). Her kan man også nyde sin frokost! Efter en velfortjent Cola gik turen tilbage mod bilen af samme vej som vi kom 🙂

Et af de mere “ujævne” steder på turen… Men sikke en udsigt!

Smil og godt humør… Det er en dejlig vandretur 🙂 Den unge dame stillede sig rigtig an for fotografen…

Overblik, og tid til at vende snuden hjem mod campingpladsen igen. Vandreturen ud til Lago di Sorapis er en fin lille “smuttur” set i forhold til vores tidligere eventyr i Dolomitterne, men bestemt en enorm oplevelse. Skulle hilse og sige fra Øffe at “søen er temmelig kold”… Jeg forsøgte selv at komme i, men gav op… Kylling… måske 🙂 Er nok bare mere til varmt vand når det drejer sig om at få kroppen under 🙂

Map

Kommer du forbi, og kan du lide natur og vandrig, så følg den blå streg 🙂