Sommer eventyr 2014… Tokinokker på tur! (Vol. 1- Liechtenstein)

ENDELIG…. Efter at have set sine skønne kollegaer gå på ferie, og også kommer hjem fra ferie, var det endelig blevet min tur…

Flere ugers planlægning skulle nu endelig føres ud i livet…! Roadtrip, camping, back to basic… To glade tosser, et telt, og en masser andet udstyr skulle nu pakkes ind i den hvide Skoda, og GPS´en skulle kodes mod syd! Det var efterhånden noget tid siden jeg sidst havde været på “kør selv” ferie, så der var nok at holde styr på. Men vi fik det hele pakket, og lagt en “det her vil vi gerne, og her vil vi gerne bo” plan… Kun geografien var bestemt hjemmefra, resten måtte komme efterhånden som vi nåede frem 🙂 Liechtenstein, Ligurien (Den Italienske Rivera) og Dolomitterne (Canazei) var målene. Natur, strand og vandring var ønskerne…

Første stop var et lille billigt motel syd for Kassel. NEJ, der er ikke meget camping over det, men første etape var ren og skær transport, og bilen var jo så godt pakket, at det ville være synd at pakke den ud allerede… 🙂 Næste morgen gik turen så videre mod første mål: Camping Mittagsspitze, i det lille fyrstedømme Liechtenstein! Her skulle vi bruge de næste 2,5 dag på vandring og på at nyde den skønne natur i dette usædvanlige lille land.

Camping Mittagsspitze ligger i Triesen, og er en skøn lille plads. Man køre bare ind og finder sin plet. Omgivelserne er aldeles vidunderlige, og faciliteterne ganske gode. Pladsen er bygget op i små terrasser, og vi fandt en dejlig plet lige overfor toilet/badebygningen.

Selv om Liechtenstein er ret beskeden i størrelse, så er der nok at begive sig ud på, når det kommer til vandring! I receptionen på campingpladsen var de flinke til at hjælpe med både gode råd, og et godt kort over landets vandreruter. Nu skulle vi bare vælge en rute der passede os…

Når man skal ud og vandre, er det vigtigt at få en god start på dagen 🙂

Vi valgte en rute der startede lige rundt om hjørnet fra campingpladsen! Første mål var Lawena hytten i ca. 1600 meters højde. Overalt hvor vi kom frem i Liechtenstein var vandreruterne meget godt afmærket og skiltet.

Først del af ruten gik op ad en stejl skovvej… Jo længere vi nåede op, jo mere storslående blev udsigten…

Da vi efter et par timer nåede første mål (Lawena hytten kan skimtes nede i dalen på det øverste billede) tog vi en hurtig beslutning om at fortsætte! Nyt mål: Mittlerspitz i knap 1900 meters højde… Fra Lawena var der knap 2 timers vandring mere, i et meget hårdt terræn…

Vejen ud mod Mittlerspitz gik på en lille sti langs bjerget, og med en pæn stejl “væg” ned… Når du går over bjergryggen, går du samtidig ind i Schweiz… Så turen ud til spidsen foregik nu i et nyt land 🙂

Nu kunne vi begynde den lange nedstigning. Vi var efterhånden begyndt at være lidt trætte, og energien var heller ikke i top, men det mærker man knapt så meget når udsigten er så betagende, og når man koncentrerer sig om ikke at ryge på halen! Det var en meget krævende og stejl vej ned.

God tilbage ved udgangspunktet! ca. 20 km og 8 timer… Træt.. meget træt…!! Men hold da op for en oplevelse!!!! Det kan anbefales, og turen er rigtig god hvis man er i ok form, og gerne vi lidt op i højderne!

Efter et tiltrængt bad tøffede vi ud på den lokale Mc D og hentede en omgang burgere! Der var simpelthen ikke overskud til at lave mad! Så burgere og rødvin…

Dagen derpå var vi ret mærkede! Stængerne var ømme som jeg aldrig har prøvet det før… Og de har trods alt oplevet lidt af hvert! Vi besluttede os derfor for at køre en tur rundt i Liechtenstein 🙂 Vi var forbi fyrstens slot i Vaduz, de flotte søer ved Steg og til sidst endte vi i Malbun. En lille vinterssports by der ligger i 1600 meters højde. Det var tåget, og småkoldt, men vi valgte alligevel at tage skiliften op i knap 2000 meters højde… Vi var trods vores ømme ben ikke helt mættet på højder og smukke udsigter! Det var samtidig Øffes (Christinas) første tur i en stolelift..

Da vi nåede toppen, besluttede vi os for at gå lidt ud på bjerget… Efter kort tid kom tures indtil videre smukkeste udsigt! Vi kunne kigge ned i en enorm dal. Skyerne lå lavt, og køerne trippede rundt med deres karakteristiske koklokker – En storslået scenarie, som ikke kan genskabes på billeder, men som man bare skal glæde sig over at have oplevet…

På en smal sti, begyndte vi nu at gå ud på bjerget… Vi skulle op omkring 2300 meter, så det var en moderat stigning! Det var utroligt flot og specielt at gå oppe “på ryggen” af det enorme bjerg!

Dog tog tågen til, og inden længe gik vi inde i skyerne, på en smal sti i over 2000 meters højde… Efter en lille times vandring, valgte vi at stoppe, og vende om. Det blev simpelthen for svært at orienterer sig, og udsigten var jo også lidt tam 🙂 Så vi vendte tilbage til liften der skulle bringe os godt ned igen…

Al begyndelse er svær, og den første gang man skal køre nedad i en stolelift er ingen undtagelse… 🙂 Vi kom dog godt ned til bilen igen…

foto-19

Efter at vi lige havde været hjemme på campingpladen og vende i badet, tog vi bilen og kørte en tur til Feldkirch. En lille hyggelig by i Østrig, og tæt på grænsen til Lichtenstein. Her nød vi den gamle bydel, og en kold øl… Det var nu begyndt at regne ret kraftigt! På vej hjem til teltet igen, vendte vi lige forbi et stort Coop center i Schweiz. Her blev der handlet ind til vores egen lille pølsefestival 🙂 Ja.. vi er pølseglade…. begge to!! På campingpladsen findes der nogle fine overdækkede områder med bænke og borde , som man kan bruge i tilfælde af regn. Det gjorde vi, og det var bare så hyggeligt! Endnu et stort plus ved den fine campingplads.

Næste morgen var det tid til at pakke lejren sammen, og vende snuden syd på. Bilen blev pakket… og næste stop var Ligurien, eller med andre ord: Den Italienske Rivera… Inden vi nåede så langt, skulle der lige spises lidt skinke med mayo….

Kort og godt!

Efter 2,5 dags ophold i Liechtenstein kan vi konstaterer 2 ting! Det er dyrt land at leve i, og det er et utroligt smukt land… Kommer jeg igen?? Uden tvivl… Jeg er ikke færdig med at vandre i Liechtenstein… og jeg benytter hellere end gerne den samme campingplads igen…

www.campingtriesen.li – Kan varmt anbefales!

www.bergbahnen.li – Hjemmside med diverse info om skiliften i Malbun

www.liechtenstein.li – Lilleput statens egen hjemmeside

www.camper.dk – Danmarks største leverandør af campingudstyr…