Tilbage til Krakow

Man har jo, som vi alle ved, et standpunkt til man tager et nyt. I dette tilfælde her, skal vi tilbage til efteråret 1992 (mener jeg). Her var jeg med handelsskolen på studietur til Krakow. En dengang i mine øjne meget grå og trist polsk storby. Eller måske det skyldtes at vi boede på 7. etage i et rigtigt arbejderkvarter. Måske var vi bare ikke blevet voksne og følsomme endnu… Dengang var der stor enighed om at det var første og sidste gang turen gik til sydøstpolen. Men men men. Nu var tiden kommet til at tage tilbage! Voksen og følsom, og i en lækker lejlighed midt i byen. Min kære mor havde i længere tid snakket om “Kællingen fra Krakow” (en bog som hun år forinden havde læst og som åbenbart giver lyst til at besøge byen). Så hvorfor ikke slå mange fluer med et smæk. Lejligheden blev booket på Airbnb og bilen blev pakket.

Der er langt fra Vejle til Krakow, så vi havde booket en overnatning hjemmefra lidt syd for Berlin. Efter en god nats søvn og en lækker morgenbuffet var det blevet tid til at krydse grænsen ind i Polen. Lad mig sige med det samme: de første 50-60 km på den polske autobahn bekræfter alle fordomme om “Østeuropa”. Men det skal retfærdigvis også siges at vejene herfra og til Krakow var flotte og rigtig gode. Ved 14 tiden landede vi endeligt! Man må ikke køre i bil inde i centrum af Krakow, så vores værter havde udpeget et godt sted at parkere, kun 500 meter fra vores lejlighed. Her kunne bilen holde beskyttet og overvåget.

Vi kom hurtigt på plads og nu skulle vi så ud og suge Krakow ind. Og lad mig bare starte med at sige, at nu hvor jeg sidder her og “genoplever” turen, så længes jeg tilbage! Sikke en by, sikker et liv og sikke nogle fantatiske mennesker!

Vi boede kun et stenkast fra byens centrale plads (Rynek Glówny). Her holder hestevognene i kø for at tage dig på rundtur i den smukke by. Vi valgte dog at bruge vores egne ben…

Rynek Glówny er en af Europas største og ældste markedspladser og her kan man sagtens få mange timer til at gå. Her ses en af de mest fotograferede skulpturer i Krakow: Eros Bendato og i baggrunden den enorme “klædehal” som i dag rummer et utal af souvenir butikker.

Inde i den gamle klædehal, midt på torvet, er der spækket med små souvenirbutikker og her er der basis for at gøre en god handel, uanset om man kigger på lammeskind eller køleskabsmagneter. Klædehallen er eftersigende verdens ældste shoppingcenter med over 700 år på bagen.

Der var marked på torvet, så det var svært ikke at lade sig lokke…

Maria kirken er et andet vartegn for den store markedsplads. Her spiller en trompet en melodi, fra det ene tårn, døgnet rundt hver gang klokken passerer hel.

Man skal huske at få noget væske! Her et polsk bud på en Gin & Lemon 🙂

I Krakow må man godt være lidt storby smart 🙂 Her Øffe i fuld firspring med min kære mor…

På et andet af byens torve spillede et norsk tamburband op til fest. Vejret var nu også blevet helt godt…

En ting min far og mig havde set meget frem til, var et besøg på denne lille café. Navnet er kort og godt Wodka og her kan du få alt hvad hjertet begærer i denne dejlige drik. Stedet er meget lille og egentlig ikke noget særligt hvis man tager deres drinkskort ud af ligningen. Den lille café ligger i en sidegade til Rynek Glówny pladsen (nede bag kirken).

Vi valgte at dele et lille bræt med 6 forskellige vodkaer. Det var lidt en blandet fornøjelse 🙂

Hele vejen rundt om Krakow midtby (Den gamle by) løber Planty parken. Turen rundt er ca. 4 km og kan varmt anbefales.

Efter en god første dag i Krakow og med masser af indtryk at fordøje, skulle aftensmaden nydes “Under englene”. Udefra synes det ikke af meget, men når du først kommer ind… Her spiste hoffets folk i gamle dage og det forstår man godt! Lad mig bare slå fast at dette, uden sammenligning, var turens lækreste måltid. PRØV DET!

Efter et lækkert måltid ville vi lige opleve byen med lys på. Her er den flotte klædehal på markedspladsen.

Krakow er en fantastisk flot by at bevæge sig rundt i. Både nat og dag.

Efter en fantastisk dag var det blevet godnat tid. Heldigvis boede vi lige overfor en “Spiritus 24 hour” butik, så uanset hvor sent vi kom hjem, så var der ikke lukket, og vi kunne lige handle en sjus med hjem.

Fredagen var sat af til “Bustur”. Vi havde booket nogle billetter til en bus rundtur i Krakow og omegn. Her kan man hoppe af og på som man lyster. Vi havde nogenlunde aftalt hvor vi gerne ville stå af og lure lidt nærmere på.

Mens vi venter på bussen gennemgåes dagen tur…

Vejret var med os og snart sad vi i den åbne bus og kunne nyde foråret.

Her er vi stoppet lidt uden for byen ved en udkigshøj. Den store røde bygning i midten er Wawel slottet. Det fungerede tidligere som kongelig residens og herfra regerede man Polen i hele 5. århundrede. Slottet ligger i forbindelse med den gamle by og Planty parken.

Har man sagt Krakow, må man også sige Kazimierz. Dette er navnet på byens store jødiske bydel. En bydel der emmer af historie og rædsel. En bydel man meget let lader sig opsluge af, da den er så anderledes og man føler nærmest at man træder direkte ind i historiebøgerne, når man går rundt i gaderne. Jeg har altid været meget optaget af 2. Verdenskrig og her kommer man tæt på. Den mangedobbelte Oscarvinder Schindlers Liste foregår og er optaget her og visse kulisser står her stadig. I dag fungerer Schindlers emaljefabrik som museum. Vi hopper af bussen på et lille torv i den jødiske bydel.

Kortet og bydelen nærlæses.

Gammelt og slidt og samtidig meget autentisk. Overalt er der små caféer og second hand butikker.

Et godt billede på standarden i den jødiske bydel.

På den anden side af Wisla floden ligger Podgordze kvarteret. Det var her nazisterne stuvede jøderne sammen i hvad der omtales som krigens største ghetto. Det var herfra de blev sendt med tog til de forskellige udryddelseslejre – de fleste til den nærliggende Auschwitz lejr. “Ghetto heltenes plads” (Tidligere Plac Zgody) er et monument på disse udryddelser. På pladsen har man opstillet 70 store tomme stole. Stolene er symbolet på det der var tilbage… tomme stole. Det var på den plads man holdte optællinger og det var fra denne plads man blev sendt videre mod den visse død. Inden anden verdenskrig boede der ca. 65000 jøder i Krakow, i dag er der blot registreret 100!

Et stilfuldt og smukt minde. Det var svært ikke at blive en smule påvirket…

Efter en spændende dag med bus og byvandring i det jødiske kvarter, var vi tilbage ved Wawel slottet. Med i vores sightseeing busbillet var også en tur med flodbåd på Wisla. Det nåede vil lige inden vi vendte hjem til lejligheden og en velfortjent sjus.

Aftensmaden blev indtaget på Pod Wawelem. Ægte polsk ølstemning i hvad der minder om en gammel slagteri hal. Her er der mulighed for at indtage dagens kalorier i et enkelt måltid. Jeg tror og håber ikke portionerne bliver større!

Lørdag havde vi planlagt et besøg i den berygtede KZ lejr Auschwitz, som ligger små 65 km fra Krakow. På grund af den enorme interesse fra turister, er det ikke bare sådan lige at komme til billetter. Enten skal man købe dem gennem et bureau som en guidet tur, eller også er der kun at køre derud og håbe at man kan komme ind. Vi satsede på den sidste løsning og den virkede. Man sørger bare for at være der når de åbner og så får man et gratis indgangskort (såfremt der ikke allerede er fuldt booket via de guidede ture).

Porten til helvede! Arbeit macht frei… Allerede ved indgangen mærker man en klump i halsen. Det var en yderst smuk dag, og stilheden var næsten larmende.

Inden Auschwitz blev forvandlet til koncentrationslejr i 1940, fungerede den som kaserne for polske soldater. Nu er de forskellige barakker indrettet med grufulde historier. Eksempelvis har nogle af de lande der var hårdest ramt af udryddelser, deres “egen” barak med deres historier om Auschwitz.

Ingenmandsland mellem to afsnit af lejren…

Auschwitz have swimmingpool! Bygget som en del af den tyske propaganda. Så kunne omverden se hvor godt man behandlede de “indsatte”…

Der var ikke meget lys i mørket, for fangerne der sad fængset under barakkerne. De havde udsigt til henrettelsesmuren lige udenfor vinduet!

Inde i barakkerne er der lavet flere flotte og meget rørende udstillingerne.

Og man bliver hele tiden mindet om at denne del af Europas historie aldrig må forsvinde i glemmebogen.

2 km væk fra Auschwitz ligger Birkenau lejren (Auschwitz ll). Den blev taget i brug i 1942 og var en egentlig udryddelseslejr. I alt anslås det at ca. 1,1 million mennesker mistede livet i de to lejre under 2. verdenskrig. Heraf ca. 1 million jøder.

Et besøg i Auschwitz er en spændende, barsk og meget rørende oplevelse. Man kan på ingen måde sætte sig ind i de menneskers skæbne, men man kan få et indblik i det, og man kommer tæt på ondskab i sin reneste form…

NEVER FORGET!

Hjemme i Krakow igen ville vi bruge de sidste timer af dagen på Wawel slottet. Vi nød en kop kaffe og en is i den flotte have.

Fra slottet er der en fin udsigt ud over Krakow, med Wisla floden i forgrunden og Tatry bjergene helt ude i horisonten.

Tiden var kommet til at tage afsked med Krakow, for anden gang for mit vedkommende. En afsked der var noget anderledes end sidste gang. Hvor jeg sidst ville have svoret, at jeg aldrig kom tilbage, var jeg nu ganske sikker på at det ikke var sidste besøg i Krakow. Jeg er gået hen og blevet lidt små lun på byen, på menneskerne, på livet i Krakow. Her er pænt, rent og venligt… og her er masser at tage sig til og at tage ind!

Tusind tak til mine forældre og Øffe for at tage turen med mig! Jeg er sikker på at vi alle 4 drømmer os tilbage!

Diverse links:

Vores lækre lejlighed midt i det hele: www.airbnb.dk