Vores første bjerge… Træningslejr i Harzen…

Lad mig starte med at slå to ting fast: Vi er med en samlet kampvægt på 195 kg ikke bygget til at køre op ad, og der FINDES bjerge i Harzen..! Dette er ikke kun store bakker..!

Det er torsdag morgen, og bilen er pakket med cykler og udstyr, samt store forventninger og en smule nervøsitet… Der er booket en studiolejlighed på Vier Jahreszeiten i Braunlage (Hjertet af Harzen). De næste 3 dage skal løfte os et niveau eller to mod sommerens store mål: La Marmotte i Frankrig. Vi har efterhånden trampet alle bakker tynde omkring Vejle, så nu var det tid til at gå et skridt op, og prøve kræfter med rigtige bjerge! Måske ikke Europas største tinder, men stadig meget kvalificeret som træningsområde, og en kæmpe forskel fra Østengaardvej og Munkebjerg…

Vi kunne få lejligheden kl. 14 så 13:59 rullede vi ind på P pladsen, og sprang ud i det milde forårsvejr. Ugen op til havde de fået 40 cm sne i Harzen, men vejene var fine, og meget af sneen var smeltet, eller i gang med det. Nu skulle der pakkes ud, og så skulle vi ellers ud og rulle…

Udpakningen tog ikke lang tid, og snart var vi på cyklerne, og på vej ud på weekendens første tur. Hjemmefra var der planlagt tre ruter, som var kodet ind i min Garmin Touring Gps. Torsdagens rute var en slags “opvarmning” på små 65 km… dog tilsat Harzens højeste bjerg, Brocken på 1142 meter! En opkørsel på i alt 14,5 km… Unægtelig noget andet end de 1,2 km som Munkebjerg kan prale af 🙂 Men hvorfor nøjes…

Vi skulle ikke køre ret langt før Kim E gav “Tommel op”! Området var godkendt… og vi kunne mærke at dette nok skulle blive godt… og hårdt! Efter godt 27 km nåede vi så den rundkørsel hvor Brocken opkørselen starter. Nu ventede 14,5 km hvor det meste går op. Efter 59 minutter rammer vi toppen… We did it… Vi havde besejret bjerget 🙂

Efter lidt fotosession, begyndte vi at trille ned af igen… Det var piv koldt, og vejen er ikke ligefrem Tysklands bedste, så vi tog det stille og roligt. Da vi igen kom ned, fik vi hurtigt varmen, og kunne efter 6-7 km. trille ind i Braunlage… Vores første tur var veloverstået! Nu skulle det lige skylles ned med et glas rødvin, og en stor schnitzel…

Fredag var udvalgt til “konge etape” dag. Her skulle turens længste og hårdeste etape køres… 155 km og ca. 3200 højdemeter. Foråret var nu for alvor kommet til Harzen, og årets første tur i korte bukser ventede… Juhuuu! Det har jeg ventet på… Dog var det stadig køligt da vi trillede ud af Braunlage, og direkte ind på dagens første stigning… men så får man varmen ret så hurtigt!

Harzen er bare smukt… Man glemmer fuldstændigt hvor hårdt det er, og jeg nød bare hvert sekund!

Vi nåede også til Goslar, hvor det blev til en lille rundtur på byens brosten, inden det igen gik mod sydvest…

Pause er lig med pølse… Vi lærte på dagens tur at mad er vigtigt. Her er det frokost pølse i en af de utallige små byer vi kom igennem.

Harzen byder på det hele… Lange op og nedkørsler… Stejle stigninger… Hårdnåle sving… Ja i dag var vi endda på grus!

Fredagens tur sluttede med en ualmindelig lang opkørsel… og her vender vi tilbage til det med mad! For her viste vores velformede kroppe tegn på nedbrud… ALT for lidt at spise, og kun få dråber vand tilbage! Slap i betrækket fik en helt ny betydning… Vi kæmpede med alt hvad vi havde, eller rette sagt ikke havde og bakken ville ingen ende tage. Uden tvivl det største “wake up call” vi har fået på turen.. HUSK at uden mad og drikke, dur helten ikke! Men hjem kom vi… til rødvin og pizza… Og godnat kl. 22:30! De gamle var trætte 🙂

Lørdag morgen var det med en vis forundring at vi sprang ud af sengen… Kroppen virkede jo nærmest intakt! Ikke de store skavanker ovenpå gårdagens store mundfuld… Nu ventede 135 km med godt 3000 højdemeter. Vejret var stadig godt, dog med lidt mere vind, og der var også lovet regn sidst på dagen, så vi ville lidt tidligere af sted…

Også på lørdags tur gav vi os tid til at nyde udsigten… Det skal man huske…

Lørdagen tur startede meget blødt og de første 40 km nærmest fløj af sted. Men så vidste vi jo også det ville komme til at gøre ondt til sidst, da der ikke rigtig kom nogle højdemeter på i starten… Efter godt 40 km kom turens længste stigning. I alt 21 km, hvor de første 5-6 stykker ikke er noget at skrive hjem om… Herefter gik det igen ned mod Goslar på vores nye favorit nedkørsel… Hold nu k… hvor er det fedt… igen igen igen igen 🙂 I Goslar fik vi lidt frokost. I dag spiste vi hele tiden… og vi havde hele tiden rigeligt med vand.. AF SKADE BLIVER MAN KLOG…

Nu gik det så hjem ad, og det med “Steile Wand” på menuen. En af de mest berygtede stigninger i Harzen! Godt 6 km, med 6 % stigning i snit…

Steile Wand er nok den hårdeste stigning vi har kørt på vores tur…

Det går meget op og ned i Harzen… men vi har lært rigtig meget af begge dele.

Næsten i mål er der overskud til “selfie og “vink” og det endda op ad bakke…! 3 dages træning lakkede mod enden.

Dog skulle vi liiige have os en Schnitzel… og et sæt “Tak for kampen kammi”. Den lokale pils med tilhørende sidevogn.

I alt blev det til ca. 355 km på cykel. 7600 højdemeter og masser af kvalitetstid… 🙂 Vi har nu begge fået lidt mere ro i sindet med henblik på vores franske eventyr! En ting er sikkert… Kommer vi først op, så skal vi nok komme ned igen! Harzen er et fantastisk sted at træne sine evne på cykel… og med kun 5 timers kørsel ligger det jo helt perfekt til en forlænget weekend – Glæder mig allerede til part 2 i maj…

www.4-jz.de/ – Et fint lejlighedskompleks, men super god service… Fine lejligheder, og meget centralt placeret – Kan varmt anbefales…

Konge etapen – Fredagens tur! Her skal det påregnes at køre nogle få km på grus… dog hårdt presset grus! – Der er også lidt brosten gennem Goslar!

Lørdag – Lørdagens flotte tur! Mange højdemeter på en relativ kort tur – Især fordi de fleste stigninger ligger fra 50 km og frem!